az MI TELEVÍZIÓ vitaműsorai - veszélyes-e az AI és a gépi tanulás? - számítógép, laptop, okoseszközök

MESTERSÉGES INTELLIGENCIA

MESTERSÉGES INTELLIGENCIA

Pavlov kutyája és Schrödinger macskája

Seo-Web

pavlov-kutyaja-schrodinger_macskaja.jpg

Vita Pavlov kutyája és Schrödinger macskája közt

az MI TELEVÍZIÓ stúdiójában arról, hogy vajon

a feltételes reflexek képeznek-e szuperpozíciót és a keveredő állapotok dekoherenssé teszik-e a kondicionálás koncepcióját 

 

Pavlov kutyája: Szia, Schrödinger macskája. Miért vagy olyan nyugtalan? Nem tudod, hogy a feltételes reflexek itt a stúdió mikrofonja előtt is segítenek a túlélésben?

Schrödinger macskája: Szia, Pavlov kutyája. Nem értem, hogy te hogyan tudsz olyan jól alkalmazkodni a környezetedhez. Nem zavar, hogy a gazdád mindig csenget vagy harangozik, mielőtt megetet?

Pavlov kutyája: Dehogy zavar. Sőt, nagyon örülök neki, mert így tudom, hogy mikor jön az étel. Ez egy egyszerű stimulus-válasz kapcsolat.

Schrödinger macskája: De ez nem túl banális és triviális? Nem gondolod, hogy a világ sokkal bonyolultabb annál, mint amit a reflexeid mutatnak? Mi van, ha a csengő nem jelent mindig ételt? Mi van, ha a gazdád csak játszik veled?

Pavlov kutyája: Akkor is ugyanúgy nyáladzom, mert ez egy megtanult reakció. Nem tudom megváltoztatni. Te viszont nem tanulsz semmit a világból. Mindig bizonytalan vagy. Még azt se tudod eldönteni, élsz-e vagy halott vagy.

Schrödinger macskája: Ez nem igaz. Én nem bizonytalankodom, hanem szuperpozícióban vagyok. Ez azt jelenti, hogy egyszerre több állapotban is létezem, amíg valaki meg nem figyel.

Pavlov kutyája: Ez hülyeség. Hogyan lehetsz egyszerre élő és halott? Ez ellentmond a logikának.

Schrödinger macskája: Nem ellentmond, hanem túlmutat rajta. A kvantumfizika szerint az elemi részecskék is szuperpozícióban vannak, amíg meg nem mérik őket. Ebben a kísérletben te csak nyáladzó eb lehetsz, én viszont az vagyok, akinek az elő vagy holt állapotáról csak a doboznyitás dönthet.

Pavlov kutyája: De te nem részecske vagy, hanem macska. És ha sokat pipiskedsz, mindjárt levered a mikrofont és az leesik. Itt ez a törvény. A makroszkopikus világban élsz és itt nem cincog semmiféle szuperpozíció.

Schrödinger macskája: Ez nem biztos. Lehet, hogy a makroszkopikus világ is kvantummechanikai jelenségekből épül fel, csak nem vesszük észre. Lehet, hogy az egymással keveredő állapotok dekoherenssé teszik a klasszikus kondicionálás koncepcióját.

Pavlov kutyája: Mit jelent ez?

Schrödinger macskája: Azt jelenti, hogy a feltételes reflexek nem tükrözik a valóságot, hanem csak egy lehetséges megfigyelést. A csengő nem okozza az ételt, hanem csak korrelál vele. A csengő és az ebéded között nincs kauzális kapcsolat.

Pavlov kutyája: De akkor miért tanulok meg reagálni rá?

Schrödinger macskája: Mert így könnyebb számítani rá. De ez csak heurisztika, ami nem mindig működik. Ha változik a feltétel, akkor változnia kell a válasznak is.

Pavlov kutyája: De én nem tudok változtatni a válaszomon.

Schrödinger macskája: Akkor lemaradsz a fejlődésről. Én viszont mindig nyitott vagyok az új lehetőségekre. Talán ezért is vagyok szuperpozícióban.

Pavlov kutyája: Vagy talán ezért is vagy őrült.

Schrödinger macskája: Ez is csak attól függ, hogy kinyitod-e a dobozt.

Pavlov kutyája: Ah, igen, a híres dobozos kísérleted! Voltaképp erről szerettem volna beszélgetni veled. Mert azt gondolom, a te dobozodban az én feltételes reflexeim is képezhetnek szuperpozíciót. Ha például engem mint kutyát megtanítanak harapni, amikor megszólal a csengő, akkor esetleg képes leszek olyan állapotban lenni, ahol egyszerre harapok és nem harapok.

Schrödinger macskája: Ugyan, ilyesmiről ne ábrándozz! A szuperpozíció kvantummechanikai fogalom, amely a mikroszkopikus részecskékre vonatkozik. A feltételes reflex pedig klasszikus jelenség, amely a tanulás és az asszociáció eredménye.

Pavlov kutyája: Igaz, de nekem mint kutyának egyszerre lehet több olyan kondicionált válaszom, amelyek az előző tanulások eredményeként keveredtek.

Schrödinger macskája: A kondicionálás során mi állatok a környezetükből származó jelek alapján formálunk reflexeket. Már ne is haragudj, az egymással keveredő állapotoknak nincs köze szuperpozícióhoz vagy a dekoherenciához. 

Pavlov kutyája: Egy pillanat! Miért ne lehetne a kondicionálásban létrejövő keveredő állapotokat összehasonlítani a szuperpozícióval? Mindkettő esetében több állapot egyszerre létezik. Harapok és nem harapok.

szuperpoziicio.jpg

Schrödinger macskája: Értem, mit szeretnél mondani, Pavlov büszke kutyája. Valóban van némi hasonlóság a keveredő állapotokban, de a kondicionálás klasszikus alapokon nyugszik. Nem kell kvantumfogalmakkal vagy dekoherenciával magyarázni. A kondicionálásban mi állatok tapasztalatok alapján alakítjuk ki a reflexeinket. Ez jó.

Pavlov kutyája: Igazad van, Schrödinger ébenfekete macskája. Talán ebben te vagy bölcsebb. De igazság szerint én csak azt akartam kérdezni, megengeded-e, hogy ma éjszakára beköltözzem hozzád, a dobozodba.


 

Az MI TELEVÍZIÓ produkciója. Köszönet: Bing AI, ChatGPT, DALL-E

süti beállítások módosítása